Please reload

Recenze: Opravdové jídlo pro děti

27/12/2017

aneb Správný základ pro každého z nás

Myslím, že teď, na přelomu roku, máme důvod oslavovat. Kniha Terezy Broschové Opravdové jídlo pro děti je přesně to, co jsme zde v česko-slovenském prostředí v oblasti paleo / skutečné jídlo potřebovali. Všichni, nejen rodiče.

Tereza má za sebou velmi zajímavý a silný příběh, který ukazuje, jak mocný vliv mohou mít potraviny na uzdravování. Nebudu zde zacházet do podrobností, vše potřebné se dozvíte na jejím blogu, anebo si to můžete poslechnout v tomto velmi zajímavém podcastu na stránkách Hany Štipák. Terka se, podobně jako já a mnoho dalších, rozhodla podělit o své zkušenosti s ostatními. V naději, že tyto informace pomohou. Kromě práce na blogu, kde si mimo jiné můžete stáhnout krátkou e-knížku zdarma, přidala ještě další počin – napsala knihu, ve které shrnula vše, co potřebujete vědět na začátku vaší ozdravné cesty.

Vy, co mě znáte, víte, že často doporučuji knihy zahraničních autorů. (Seznam dostupných překladů najdete například v mém článku Nejlepší dárek.) A teď přidávám nové doporučení: Ještě než se pustíte do zmíněných překladů, pořiďte si knihu Opravdové jídlo pro děti. Ano, a to i v případě, že jste dospělí a děti nemáte, ani je v dohledné době neplánujete. Knížka je podle mého soudu ideálním základem pro všechny, kteří se rozhodli vypořádat se s různými potížemi pomocí změny stravy. Bude pro vás skvělým odrazovým můstkem pro další práci a shánění informací.

A co všechno se v knížce dozvíte? Tereza kombinuje klasické paleo s nízkosacharidovým přístupem. (Paleo ani autoimunitní protokol nemusí být nutně nízkosacharidové, i když budou přirozeně vždy obsahovat menší podíl sacharidů než klasický západní jídelníček.)

Témata bych rozdělila do dvou kategorií: Informace pro každého z nás, a specifické informace pro rodiče s dětmi. Podíváme se na přehled jednotlivých témat, ale ještě, než se do toho pustím, chtěla bych zde zmínit, co jsem na knize zvlášť ocenila: Najdete zde velmi konkrétní a praktické informace o tom, jaké potraviny byste vlastně měli konzumovat, a proč. A k tomu i několik receptů!

Co by měl vědět každý z nás

Následující témata, která v knize najdeme, by podle mého názoru měla být povinným čtením pro každého:

• Makro a mikro živiny

• Metabolismus založený na spalování cukru versus tuku, tzv. cukrová chřipka / keto chřipka

• Geny, mikrobiom, chronický zánět a civilizační choroby, ozdravné protokoly

• Základy a principy paleo stravování (eliminace průmyslově zpracovaných potravin, obilovin, mléčných výrobků, luštěnin)

• Jak je to s doplňky stravy

• Co přesně máme vařit a jak potraviny vhodně upravovat

• Jak si při vaření ušetřit práci a kde při dodržování paleo ušetřit

• Recepty

• Paleo je něco více než jen pravidla stravování

Dodatečné informace pro rodiče s dětmi

A k výše uvedeným informacím Tereza dodává tipy a rady ohledně výživy pro děti:

• Výhody paleo stravování pro vaše děti

• Co v dětském jídelníčku nesmí chybět

• Jak do dětí dostat více zeleniny

• Přechod na paleo se staršími dětmi

• Příprava jídla s dětmi

• Jídlo mimo domov (školka, škola, návštěvy)

• Jak zjistit, co způsobuje dítěti problém

Tyto faktické pasáže jsou protkány osobními názory a zkušenostmi Terezy a její rodiny. Je na nich krásně vidět, že všichni jsme jen obyčejní smrtelníci a podléháme vlivům okolí, struktuře „systému“, i vlastním nejistotám a pochybnostem. Ale co je důležitější, ukazují, že se vším tímto se dá úspěšně(!) bojovat a vyjít z toho jako vítěz. Terka a její rodina to dokázala a ukáže vám, jak se jí to podařilo.

Na závěr knihy Tereza přidává ještě pár velmi zajímavých rozhovorů s lidmi, kterým změna stravy pomohla vyřešit různé zdravotní problémy. A samozřejmě zde také najdete seznam citací a doporučení pro další četbu.

Takže suma sumárum: Určitě doporučuju si knihu pořídit a přečíst, zvlášť pokud s paleo přístupem teprve začínáte, anebo bojujete s jeho dodržováním. Jsem opravdu ráda, že máme k dispozici další kvalitní zdroj v češtině.

Never stop hunting for good vibes!

Please reload

PROGRAM AMAZON ASSOCIATES

Své stránky provozuji čistě ve volném čase jako svůj koníček, nejsou komerční, ani výdělečné. Program Amazon Associates mi umožňuje nejen uvést zde konkrétní odkazy, ale zároveň mi při koupi produktů přes daný link je na účet připsáno drobné procento z prodeje (cena produktu pro vás zůstává stejná). Díky programu mě můžete touto formou podpořit. Mohu vás ujistit, že uvádím pouze produkty a knihy, které považuji za kvalitní. Filozofii o tom, proč jsem produkty a knížky zařadila na blog najdete zde. Děkuji za pochopení!